Ballon geschiedenisDe heteluchtballon werd op 4 juni 1783 uitgevonden door de gebroeders Joseph en Jacques Montgolfier. Toen zij bij de open haard zaten en hun dienstmeisje een drankje kwam brengen, waaide haar jurk op door de rook van de open haard. Zo kwamen ze tot de conclusie dat warme lucht opstijgt (lucht die warmer is dan de omgevingstemperatuur) en was het idee van een heteluchtballon geboren.

De eerste ballon van de Montgolfiers was onbemand. Hij was gemaakt van doek en gevoerd met papier. Het papier was bestreken met aluin, als brandwerende laag en het werd bijeengehouden door ongeveer 2000 knopen. Deze eerste ballon overbrugde een afstand van 2 km. De broers hadden hiermee bewezen dat een heteluchtballon in de lucht kon blijven hangen. De volgende uitdaging was een bemande ballonvaart.

De broers worstelden met de vraag of er boven in de lucht geademd zou kunnen worden. Om dit te onderzoeken lieten de broers op 19 september 1783 een schaap, een haan en een eend de lucht in gaan met een ballon. De ballon vertrok uit Versailles, bereikte een hoogte van 500 meter, voer 8 minuten en vloog 3,5 kilometer ver.

Op 21 november 1783 maakten voor het eerst in de geschiedenis twee mensen een luchtreis, namelijk Jean-Francois Pilatre de Rozier en Francois Laurent d’Arlandes. Het vaartuig bereikte een hoogte van 90 meter. Na 25 minuten landde de ballon veilig circa 8 km verderop. Twee jaar later, op 7 januari 1785 staken de Fransman Jean-Pierre Blanchard en de Amerikaan John Jeffries het Kanaal over. Na 1793 werden ballons voornamelijk aangewend voor oorlogsdoeleinden.

De eerste bemande ballonvaart in Nederland vond plaats vanaf Den Haag op 12 juli 1785. De vaart werd uitgevoerd door Blanchard en vond plaats vanuit paleis Noordeinde. De eerste Nederlander die met een ballon de lucht in ging, was de Haarlemse fabrikant en instrumentenmaker Abraham Hopman.

Daarna verdween de heteluchtballon lange tijd uit zicht en maakte pas in 1970 zijn rentree. In de tussenliggende eeuwen werden voornamelijk gasballonnen (gevuld met waterstof of helium) gebruikt voor oorlogsdoeleinden. Van 1970 tot heden heeft de heteluchtballon zich snel ontwikkelt van persoonlijke hobby en reclamemedium tot de voor een groot publiek toegankelijke passagiersballonvaart van nu. Anno 2015 gaan jaarlijks zo’n 50.000 passagiers in Nederland met een ballon mee. Er zijn in Nederland zo’n 400 heteluchtballonnen ingeschreven bij de Inspectie Verkeer & Waterstaat. Deze ballonnen variëren in grootte van 2 tot wel 32 passagiers.

Ontwikkelingen

De ontwikkelingen in de heteluchtballonvaart zijn in volle gang. Ballonfabrikanten streven ernaar hun producten te blijven verbeteren en te optimaliseren. Dit komt voort uit persoonlijke ambitie en veranderende wensen en eisen van ballon operators, zoals Sky Ballonvaarten. Fabrikanten zijn in staat vrijwel iedere vorm ballon (special shapes) te maken.  Voorbeelden van deze special shapes zijn een complete octopus en reusachtige condoom (in beheer van Sky Ballonvaarten, opdrachtgever: GGD t.b.v. SOA-bestrijding).

085.jpg KL

In een special shape bevindt zich altijd een traditionele ballonvorm. Daaromheen bevinden zich koude luchtkamers / de speciale vormen van de ballon. Deze luchtkamers worden gedragen door de heteluchtballonvorm binnenin.

Passagiersballonvaart

De afgelopen jaren zijn het aantal bedrijven die passagiersballonvaarten verzorgen sterk toegenomen. Het voordeel voor de consument is dat de prijzen hierdoor gedaald zijn, maar in sommige gevallen helaas ook de kwaliteit.

Tussen de aanbieders van ballonvaarten zijn er grote overeenkomsten maar ook grote verschillen. Voor de consument is het niet altijd eenvoudig een ballonvaartbedrijf te vinden die bij de persoonlijke wensen of voorkeuren past. Belangrijk voor jou om te weten is dat er ballonnen van zeer verschillende grootte op de markt zijn. Zo zijn er ballonnen van 2 passagiers tot het massale aantal van wel 32 passagiers. Zorg dat je je goed laat informeren over de mogelijkheden en de grootte van de ballonnen. Als je niet van een massale aanpak houdt, ga dan niet met een hele grote ballon varen. Zorg ervoor dat je niet voor vervelende verrassingen komt te staan. Ballonvaren is prachtig. Wij vinden het belangrijk dat jouw ervaring optimaal is.

Sky Ballonvaarten heeft ballonnen van 2 t/m 15 passagiers. Onze kleinere ballonnen t/m 6 passagiers worden doorgaans voor privé ballonvaarten (familie-uitje, een huwelijksaanzoek of als incentive voor zakelijke relaties) ingezet. Ook hebben wij een aantal 8 – persoons ballonnen. Deze worden ingezet voor privévaarten en voor Exclusive flight vouchers. De grotere ballonnen worden ingezet voor privévaarten en voor Economy flight vouchers. Je kunt meer over onze diensten lezen bij het onderdeel tarieven, bij specials en bij bedrijven.

Sinds begin 2011 bieden wij je, als een van de weinige ballonbedrijven in Nederland, een eerlijke keuze als het gaat om tickets voor een gecombineerde vaart (ballonvaart met voor jouw onbekende andere passagiers). Bij ons kun je ervoor kiezen om wat meer te betalen voor een exclusiever product (ballon t/m maximaal 8 passagiers) of wat minder te betalen voor een wat minder exclusief product (ballon van 9 t.m 20 passagiers).

Aan hele grote ballonnen (24 passagiers of meer) kleven aantoonbare nadelen. We zetten ze even kort op een rij voor je:

* Persoonlijke aandacht voor en informatieverstrekking aan de passagiers is erg moeilijk, omdat de manden tot wel 7 meter lang zijn en je je daarmee relatief ver van de piloot bevindt. Wij vinden het belangrijk om je persoonlijk te kunnen begeleiden en te woord te kunnen staan. Daarom varen wij met ballonnen van maximaal 20 passagiers.

* Bij een hele grote ballon duurt het aanzienlijk langer voordat de ballon met koude lucht gevuld is (20 tot 45 minuten). De praktijk wijst uit dat die ballonnen heel vaak geen vol uur kunnen varen, wat wel aan jou beloofd is.

 

* Een grote ballon kan minder scherp varen. Een relatief kleine ballon reageert snel op de acties van de piloot, waarmee je het wonder van een ballonvaart optimaal ervaart. Het ene moment vaar je op centimeters boven bossen. Het volgende moment hang je op een paar honderd meter boven de stad.

Ons advies: zorg dat je je goed informeert over het aanbod van het ballonvaartbedrijf. Natuurlijk verwelkomen we je graag bij ons aan boord, maar we vinden het nog veel belangrijker dat je bij een goed ballonvaartbedrijf gaat varen en je optimaal geniet van deze vaak eenmalige gebeurtenis.

Bekijken hier ons actuele vaartschema voor gecombineerde ballonvaarten of vraag vrijblijvend een prijsopgave aan voor een privé ballonvaart.

Wil je meer weten? Mail naar info@skyballonvaarten.nl of bel gratis 013-5900692

Contact

Neem contact met ons op.

0

Start typing and press Enter to search